Daily Telegraph

From Metapedia
Jump to: navigation, search

The Daily Telegraph was a broadsheet newspaper in London whose first publisher and owner was the Jewish David Levy. (Eventually this family assumed the additional surname of Lawson and were ennobled.)[1]

Until about 1990 the Telegraph was the United Kingdom's leading quality conservative broadsheet newspaper. It openly supported the Conservative Party and even the Conservative Monday Club. Today it is a liberal newspaper.


In 1928 Harry Lawson Webster Levy-Lawson, 2nd Baron Burnham sold the paper to William Berry, 1st Viscount Camrose, in partnership with his brother Gomer Berry, 1st Viscount Kemsley and Edward, 1st Baron Iliffe.

In 1937, the newspaper bought and absorbed The Morning Post, which traditionally espoused a conservative position and sold predominantly amongst the retired officer class.

Becomes a liberal paper

In 1986, Andrew Knight, then editor of the ultra-Liberal magazine, The Economist, advised Canadian Conrad Black that an investment could be made in the Telegraph Group (London, U.K.), and Black was able to gain control of the Group for £30 million. By this investment, Black made his first entry into British press ownership. Five years later, he bought The Jerusalem Post, and by 1990, his companies ran over 400 newspaper titles in North America, the majority of them small community papers. For a time from this date he headed the third-largest newspaper group in the Western World.[2] (Conrad Black married the Jewess Barbara Amiel.) From this time onwards the political direction of the Telegraph changed and today it is just another liberal newspaper.


  1. Gainer, Bernard, The Alien Invasion, heinemann, London, 1972, p.147, ISBN: 0-435-32350-4
  2. BBC News "Conrad Black: Where did it all go wrong", bbc.co.uk, 27 February 2004.